„Bolševici zrušili tedy Vánoce. Věc úplně správná, neboť na Vánoce se zpívá: ‚Radujme se, veselme se‘, a dnes málokdo z nás se může z bolševiků radovat a veselit“, píše Jaroslav Hašek ve svém fejetonu ze Štědrého dne roku 1917. Na jeho námět vznikla krátká opera brněnského skladatele Petra Haly (*1965) Mistrová aneb Když bolševici zrušili Vánoce, jak sám autor říká; s úctou k ženám i Jaroslavu Haškovi: „Mistrová je pokorným pousmáním muže z Matriarchatistánu nad vynalézavostí žen, které si dokázaly poradit i v dobách, kdy nemohly kontrolovat moderní komunikační prostředky. Zároveň je varováním, že ke změně režimu může následkem nezbednosti dojít jak v celé společnosti, tak i za dveřmi hřejivého domova, a upozorněním, že slavnou triádu ‚ženy, víno, zpěv‘ může nám život vyjevit v nejrůznějších převlecích - například ‚sex, pivo, mariáš‘“.
Mistrová bude poprvé uvedena v Divadle na Orlí 26. listopadu 2016 spolu s operní prvotinou dalšího brněnského skladatele Miroslava Háby (*1935) Malý princ. Tuto minioperu premiéroval v roce 1979 brněnský operní soubor. Libreto čerpá z oblíbené Exupéryho předlohy a vypráví lehce naivní a přitom působivý příběh Malého prince, který skladatele odjakživa fascinoval: „Přitahuje mě na něm dětská prostota, nevinnost, nezákeřnost, čistota, jako i biblický odkaz, neboť pouze maličcí dojdou Božího království. Když jsem na dílu začal pracovat, byl jsem skladatel začátečník a chtěl jsem složit pěknou operu. Cesta k vlastnímu libretu přes shánění autorských práv a překladů byla velmi nesnadná. Hudebně to není nic velkého – musel jsem vycházet z toho, co bylo v divadle. Nebylo to lehké a zda se to povedlo, to už je na posluchačích.“
V Divadle na Orlí se za dirigentský pult postaví Joel Hána, který se poslední roky věnuje současné hudbě i její interpretaci, se soudobou operou se však při nastudování Malého prince a Mistrové setkává poprvé: „Jelikož mám obrovskou zálibu ve francouzském umění a literatuře, mám velmi rád i Malého prince. Jeho hudební provedení se mi líbí ve své pokoře a barevném vystavění. Tematicky toto dílo kontrastuje s Mistrovou, která může působit jako lehká fraška. Velkou výhodou je, že autoři obou děl žijí a jsem vděčný za možnost konzultací s nimi.“
Ač se tato díla mohou zdát velmi odlišná, komentuje každé z nich svým způsobem společenskou situaci dané doby a odkazují na to, co je kdy pro koho důležité. Snad právě nejznámější citát z Malého prince „Co je důležité…“ se stal zásadním pro koncepci režisérky Kristýny Kopřivové: „Mistrová bude odrážet dobu, ve které se děj odehrává, postavy zde musejí to, co je pro ně důležité, střežit a ukrývat. To, co se v Mistrové skrývá, se v Malém princi bude odkrývat s čistotou, lehkostí a poněkud dětskou naivitou, která má otevřít oči diváků a přivést je k zamyšlení, zda to, co děláme, je opravdu důležité a zda se sami neuzavíráme na naší vlastní planetě.“
Dirigent a režisérka připravují inscenaci těchto děl jako svůj absolventský projekt bakalářských studií na Hudební fakultě JAMU. Na projektu spolupracují s výtvarníky Lenkou Černou (kostým) a Jaroslavem Záděrou (scéna), studenty zpěvu, hudebního manažerství a Janáčkovým akademickým orchestrem.