Milí čtenáři,
mohlo by se zdát, že jsme po posledním loňském čísle Musicologicu „zabalili“ a potichu – nenápadně a bez jakéhokoliv vysvětlení – se rozutekli na všechny strany. Důvodem naší publicistické nečinnosti byla nicméně činnost technická – časopis Musicologica přechází do univerzitního redakčního systému, který nám umožňuje využívat nejen těsnější sepětí s prostředím Masarykovy univerzity, ale současně nám zajištuje dokonalejší podporu ze strany IT oddělení MU. Uživatelsky nejpřívětivějším přispěním nového redakčního systému je pak především filtrování podle vybraných štítků (recenze, rozhovory, ale i konkrétní ročník), lepší přehlednost a stabilita uložiště. Do konce semestru budou navíc převedeny všechny články ze starších čísel, takže nebude potřeba udržovat oddělený online archiv.
V letošním dvojčísle, které pokrývá oba semestry roku 2022 se můžete těšit na zprávy o celostátním setkání doktorandů hudební vědy v Olomouci (Jan Charypar), udělení titulu Doctor honoris causa Michaelu Beckermanovi (Petr Mečkovský) či o průběhu 56. Mezinárodního muzikologického kolokvia v Brně s letošním tématem „Láska a ctnost“ (Vojtěch Linhart).O 62. ročníku Mezinárodního folklórního festivalu Myjava pak pojednává článek Anny Urbaničové.
Recenzní sekce patří nejen zahájení 8. ročníku festivalu Janáček Brno (dva různé pohledy na jevištní spojení Janáčkovy opery Z mrtvého domu a Glagolské mše od Veroniky Gašparové a Hany Ptáčkové), ale také kritikám dalších jevištních i koncertních děl, která v rámci letošního ročníku zazněla – z pera Terezy Opálkové se jedná o reflexe Zmatený Labyrint a soudobá Kalvárie či Dojímavý příběh o Janáčkově dceři v podání mladých talentů z Konzervatoře Brno; Anna Urbaničová pak přispěla ohlédnutím za Zápisníkem zmizelého. Kromě Janáčka Brno se Anna Urbaničová vyjádřila také ke koncertu Cotatcha Orchestra a Lenky Dusilové. Mimo to vyzpovídala také multiinstrumentalistu a skladatele Jiřího Slavíka.
Do sféry non-artificiální hudby se pouští článek Petra Mečkovského Reedice nejvlivnějšího alba v historii populární hudby – Jediný revolver, který už více jak 50 let přináší lásku a mír a dozvíte se od něj také o hudební inventuře souboru Ensemble Opera Diversa. Číslo uzavírá studie Skladatel Josef Suk v Hudebních rozhledech v letech 1948–1968 od Jana Charypara.
Věřím, že vám zásoba čtiva vydrží přinejmenším do vydání prvního čísla roku 2023, a jakožto „odstupující“ redaktor, přesunující se na místo občasné „technické podpory“, přeji časopisu Musicologica spoustu čtenářů i poutavých článků!
Lukáš Pavlica