Dirigent a muzikolog Robert Ferrer, v současnosti žijící v Brně, nedávno prezentoval v České republice svoji výzkumnou práci o valencijském dirigentovi a skladateli Rigobertu Cortinovi Gallegovi. 11. 2. 2016 se uskutečnila první prezentace knihy v pražském Instituto Cervantes, která zahrnovala koncert s Komorním orchestrem Instituto Cervantes pod taktovkou Roberta Ferrera. Na koncertu s velkým úspěchem zazněla předehra Ifigenia v Aulidě od Christopha Willibalda Glucka, Andante Religioso od Jesúse de Monasteria, Le Petit Nègre od Claude Debussyho a premiéra verze pro smyčcový orchester symfonie Diana Cazadora od Rigoberta Cortiny. 25. 2. 2016 byla kniha představena také v jazykovém centru Hispánica v Brně.
S názvem Rigoberto Cortina Gallego (1843-1920). Život a dílo ve světle doložených pramenů, jde o první vědeckou studii vydanou o tomto uznávaném valencijském hudebníkovi z přelomu 19. a 20. století. Nedávné vyjádření Roberta Ferrera pro Český rozhlas Praha: „Rigoberto Cortina je velmi významný zejména v období přelomu 19. a 20. století, jelikož se věnoval práci skladatele církevní hudby v hlavních valencijských institucích jako Real Colegio Seminario de Corpus Christi a Valencijské katedrále (Catedral de Valencia). Tuto činnost skloubil s činností v dobových divadlech: Teatro Princesa a Teatro Ruzafa z Valencie jako dirigent a skladatel zarzuel.” Publikace této knihy ve Valencii je začátkem na cestě k historickému znovuobjevení tohoto autora, prakticky neznámého španělské muzikologii a veřejnosti až do vydání díla, které zde představujeme. V současnosti se připravuje kompletní kritická edice lyrického divadla a liturgických skladeb tohoto významného valencijského hudebníka.
První kapitola knihy obsahuje vyčerpávající výčet zdrojů španělského hudebního dějepisectví, v němž se objevují zmínky o tomto hudebníkovi a jeho hudební produkci. Jak se dočteme v úvodu knihy, počáteční lokalizace historických zdrojů odkazujících se na Rigoberta Cortinu byla vůbec jednou z nejnáročnějších věcí, se kterou se Robert Ferrer ve svém vědeckém pátrání po tomto autorovi musel vypořádat. Hlavním důvodem byl nedostatek informačních zdrojů nebo jejich roztroušenost po celém Španělsku. Úvodní část vyniká právě podrobnostmi a přesností všech zdrojů, které se Ferrerovi podařilo nashromáždit během svého čtyřletého bádání.
Druhá kapitola zahrnuje rekonstrukci života Rigoberta Cortiny Gallega ze zpráv, které se objevovaly v nejdůležitějších dobových novinách. Využity byly původní osobní dokumenty a různé historické údaje o tomto hudebníkovi pocházející ze španělských špičkových institucí a archivů. Třetí kapitola knihy je mnohem osobnější a nacházíme v ní pohled z více stran, jelikož autor knihy, Robert Ferrer, je jak dirigent orchestru, tak hudební vědec. I to je paradoxně možná důvod, proč zde narážíme na méně vědeckou notu. Jedná se totiž v podstatě o memorandum různých do současnosti uskutečněných aktivit za účelem záchrany dědictví tohoto hudebníka. Závěrečný oddíl nabízí úplný přehled, popis a katalogizaci děl Rigoberta Cortiny. Mezi přílohami knihy vyniká první publikace kritické edice polky La súplica pro tenor a piano, jediné neliturgické komorní skladby, která se zachovala do současnosti.
Kniha byla vydána ve španělštině nakladatelstvím Institució Alfons el Magnànim při valencijském zastupitelstvu v roce 2015 v rámci sbírky Compendium Musicae. V říjnu 2015 její autor obdržel za tuto publikaci cenu Euterpe za hudební výzkum od valencijské Federace hudebních společností (Federación de Sociedades Musicales de la Comunidad Valenciana). V České republice je k nahlédnutí či zapůjčení v knihovnách Instituto Cervantes v Praze, v Brně v jazykovém centru Hispánica a na Ústavu hudební vědy Masarykovy Univerzity. Za objevování jistě stojí.
ZDROJ:
Carlos Ferrer. Un libro y un concierto en rescate de Rigoberto Cortina. [online]. [11. 2. 2016]. Dostupné z: http://www.radio.cz/es/rubrica/panorama/un-libro-y-un-concierto-en-rescate-de-rigoberto-cortina