Bacha na Šporcla! Brněnský koncert s Czech Ensemble Baroque

Markéta Glosová Kritiky 2015

V rámci jedinečného turné Bacha na Šporcla zaznělo 8. prosince v Besedním domě kompletní provedení Koncertů pro housle a orchestr Johanna Sebastiana Bacha: Koncert a moll BWV 1041, Koncert d moll pro dvoje housle BWV 1043, Koncert c moll pro hoboj a housle BWV 1060 a Koncert E dur BWV 1042. Druhý ze tří mimořádných koncertů, na kterých v rámci hudebního projektu Bach Maratón zazněly všechny Bachovy skladby pro housle, byl zajímavý a pestrý jeho obsazením.

Pavla Šporcla doprovázelo hudební těleso Czech Ensable Baroque Orchestra a vystoupil také hobojista Vilém Veverka a houslistka Elen Machová, koncertní mistryně CEB. Na začátku večera se dobově oblečení Bach a Mozart snažili o vtipný a zároveň naučný úvod, který měl publiku přiblížit prostředí a situaci, za jaké autor tvořil uváděná díla, nicméně posluchači se už těšili na houslového virtuosa a smích se ozýval jen velice sporadicky. Krásný, zpěvný tón Šporclových houslí doprovázený barokně laděnými nástroji nás provázel během všech čtyř koncertů, když se však připojil ještě Vilém Veverka, šlo o opravdu výjimečný zážitek. Uznávaný hobojista zaujal nejen svým skvělým hudebním výkonem, ale také energickým projevem, kterým na sebe snadno upoutal veškerou pozornost publika a nakonec strhl i lehce strnulého Pavla Šporcla k uvolněnějšímu výrazu a odlehčenému stylu.



Zato houslový dvojkoncert s Elen Machovou byl trochu zklamáním. Ne že bych chtěla zpochybňovat schopnosti této nadané houslistky, její autentická interpretace byla naopak velice působivá, ale ostrý zvuk barokního nástroje poněkud přehlušil jemné tóny modrých houslí Pavla Šporcla, takže ve výsledném efektu posluchač vnímal především výrazný projev Elen Machové, který umocňoval stejně laděný orchestr, nicméně hlavní aktér večera zůstával upozaděn, což byla škoda. Nicméně jeho soustředěný projev a bezchybná interpretace byli důkazem preciznosti, s jakou se Bachovu odkazu věnuje. Pavel Šporcl opět dokázal, že jeho virtuosní technika i výrazová přesvědčivost zde nemá konkurence.

Foto: Jolana Halalová

HARNONCOURT, Nikolaus: Myšlienky k Monteverdimu, Bachovi, Bachovi a Mozartovi. Bratislava: Hudobné centrum, 2005.
KAČIC, Ladislav. Dějiny hudby III. Vyd. 1. Praha: Ikar, 2009, 383 s.
WOLFF, Christoph. Johann Sebastian Bach. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2011, 540 s.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info