Drazí čtenáři,
příchod šestnáctého roku druhého tisíciletí nám oznamuje, že čas nemilosrdně plyne a požírá vše, bez výjimky. Ostatně přesvědčili jsme se o tom hned v počátečních dnech, kdy tento svět opustila nejen rocková legenda David Bowie, ale zejména pět dní před ním Pierre Boulez, geniální a nenahraditelná persona hudby 20. a 21. století. Leč nesmíme zabřednout v sentiment, život nelítostně pokračuje a nás všechny čeká spousta práce.
Na začátku ledna jsem se jal počítat, kdo všechno by tento rok oslavil své výročí, a výsledek je vskutku zajímavý - tak jako jsme před dvěma lety oslavili Rok české hudby, mohl by se letos uctít rok hudby ruské; svá výročí totiž mají nejen Igor Stravinskij (45 let od úmrtí), Sergej Prokofjev (125 let od narození) a Dmitrij Šostakovič (110 let od narození), nýbrž i mnoho dalších významných osobností ruské či sovětské hudební tvorby – Modest Musorgskij, Alexander Glazunov, Nikolaj Mjaskovskij, Edison Děnisov či Sofia Gubaidulina, která letos oslaví pětaosmdesáté narozeniny. Jubileí má tento rok však daleko více skladatelů; Béla Bartók, Arnold Schoenberg, Ferenc Liszt, Benjamin Britten či Erik Satie, jež má stopadesátileté výročí narození. A tak doufejme, že bude letos možnost připomenout si hudbu alespoň některých z těchto géniů.
V novém čísle přinášíme vskutku rozmanitý výběr lednových událostí, o které rozhodně nebyla nouze. O výtvarném umění si budete moci přečíst v recenzi Moniky Hopjanové na novou stálou expozici Moravské galerie s názvem Art si here! nebo v kritice Dany Komosné o výstavě výtvarníka Antonína M. Stojáka v galerii TřináctkaBrno. V souhrnném textu Kataríny Hanusové se dozvíte něco o výstavách s ponurým až temným vyzněním, které jste mohli začátkem roku také navštívit. Mráz kopřivu nespálí, reflexi výstavy Daniely Mikuláškové a Jana Karpíška a úvahu nad stavem české poezie s názvem Pop poezie očima českého entuziasmu vypracovala Markéta Hájková.
V recenzích Tomáše Vrtka si připomeneme koncert MUFF z Alterny a vystoupení Nostalgia Quartet v rámci Filharmonie Brno. O magisterském absolventském koncertu studenta JAMU Radima Hanouska si přečtete v článku Kataríny Sorokové. Recenzi na velkolepou lednovou baletní premiéru Petite Mort poprvé v choreografii Jiřího Kyliána si nenechala ujít Petra Švandová a o velmi zajímavém projektu s názvem Ztichlé budovy napsala glosu Magdalena Dostálová. O pátrání po autorovi písně Mährische Bauern Philippu Schoellerovi si budete moci přečíst v téměř detektivní studii Miroslava Lukeše.
V čerstvém vydání Musicologicy také nově vytváříme rubriku reportáž. V lednovém čísle vám nabízíme jednu od Patrika Červáka s názvem Mahler mi zatopil, Netopil mě ale nepotopil o týdnu stráveném na zkouškách a koncertech s Filharmonií Brno.
Hodně štěstí a ještě více nabraných vědomostí ve zbytku zkouškového období přeje za celou redakci
Patrik Červák