V poslední době mě především zaujal kompletní Pucciniho Triptych jednoaktovek (Il tabarro, Suor Angelica, Gianni Schicchi) šikovně, převážně tematicky kombinovaný s jinými jednoaktovkami ze zhruba stejné doby (Schoenbergovo Von heute auf morgen, Hindemithova Sancta Susanna a Zemlinského Eine florentinische Tragödie). Zemlinsky mě překvapil, neboť jsem jeho hudbu prakticky neznal; je taková, jakou by člověk očekával: dusná atmosféra fin de siècle, spletitá faktura, zahuštěné harmonie. Hindemithova opera byla stále do jisté míry šokující a bizarní, a to nejen díky Agnes Weilandové svlékající se na pódiu. Schoenbergova jednoaktovka je vtipná, ale mrazivá; trochu jako Kafkovy povídky. A Gianni Schicchi! Jeden z klenotů opery 20. století, a především veskrze moderní opera: svým humorem i koncentrovaností výrazu.
Taky jsem zase jednou užasnul nad českou filmovou produkcí šedesátých let: jak byla bohatá a jak nebyla tvořena zdaleka jenom „novou vlnou“; ty nejzajímavější filmy do ní většinou ani nebývají řazeny nebo stojí jaksi na jejím okraji. Ďáblova past, Třiatřicet stříbrných křepelek, Zabitá neděle, Stud, Závrať…
V tomto čísle naleznete kritiku románu Anny Enquistové Kontrapunkt, rozhovor s herečkou Gabrielou Míčovou, recenzi zahajovacího koncertu abonentního cyklu Czech Ensemble Baroque, obrazovou reportáž z přípravy nové operní inscenace ND Brno (Zázrak Heliany), esej renomovaného žurnalisty Luďka Frýborta a zprávu o projektu Inovace uměnovědných studijních oborů na FF MU. Také bych rád upozornil na aktualizovanou rubriku „Pro studenty“, určenou hlavně pro studenty prvního ročníku ÚHV.
Přeji inspirativní čtení!
Miloš Zapletal