Editorial září 2012

září 2012 Miloš Zapletal Editoriály 2012

V poslední době mě především zaujal kompletní Pucciniho Triptych jednoaktovek (Il tabarro, Suor Angelica, Gianni Schicchi) šikovně, převážně tematicky kombinovaný s jinými jednoaktovkami ze zhruba stejné doby (Schoenbergovo Von heute auf morgen, Hindemithova Sancta Susanna a Zemlinského Eine florentinische Tragödie). Zemlinsky mě překvapil, neboť jsem jeho hudbu prakticky neznal; je taková, jakou by člověk očekával: dusná atmosféra fin de siècle, spletitá faktura, zahuštěné harmonie. Hindemithova opera byla stále do jisté míry šokující a bizarní, a to nejen díky Agnes Weilandové svlékající se na pódiu. Schoenbergova jednoaktovka je vtipná, ale mrazivá; trochu jako Kafkovy povídky. A Gianni Schicchi! Jeden z klenotů opery 20. století, a především veskrze moderní opera: svým humorem i koncentrovaností výrazu.

Taky jsem zase jednou užasnul nad českou filmovou produkcí šedesátých let: jak byla bohatá a jak nebyla tvořena zdaleka jenom „novou vlnou“; ty nejzajímavější filmy do ní většinou ani nebývají řazeny nebo stojí jaksi na jejím okraji. Ďáblova past, Třiatřicet stříbrných křepelek, Zabitá neděle, Stud, Závrať

V tomto čísle naleznete kritiku románu Anny Enquistové Kontrapunkt, rozhovor s herečkou Gabrielou Míčovou, recenzi zahajovacího koncertu abonentního cyklu Czech Ensemble Baroque, obrazovou reportáž z přípravy nové operní inscenace ND Brno (Zázrak Heliany), esej renomovaného žurnalisty Luďka Frýborta a zprávu o projektu Inovace uměnovědných studijních oborů na FF MU. Také bych rád upozornil na aktualizovanou rubriku „Pro studenty“, určenou hlavně pro studenty prvního ročníku ÚHV.

Přeji inspirativní čtení!


Miloš Zapletal


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info