Hudebně-dramatická laboratoř JAMU
„Záměr vybudovat vlastní scénu pro aktivity v oblasti hudebního divadla - především operní a muzikálové - ale i různé multimediální projekty, vyšel z potřeby generované rozmachem studijních oborů tohoto zaměření. Hlavním cílem bylo vytvořit akusticky a technologicky špičkový stánek určený primárně pro umělecké výstupy studentů Hudební i divadelní fakulty JAMU, ale i pro výzkum a vývoj - tedy onu zmiňovanou laboratoř zvuku, obrazu i pohybu.“ říká rektor JAMU, prof. Ivo Medek.
Akademie dlouhá léta bojovala s nedostatkem vhodných prostor pro studentská představení. Měla k dispozici pouze Divadelní studio Marta v ul. Bayerova (kousek od kina Art), které je určeno především činoherním aktivitám JAMU, a hostovala v královopolském divadle Barka. Záměr vybudovat novou (dle dnešního nevhodného slovníku „chytrou") víceúčelovou budovu, která by splňovala nároky moderního studia, se zrodil v roce 2003. Architektonickou soutěž s rovnou stovkou soutěžních podmínek vyhrál návrh autorů Ing. arch. Pavla Rady, Ing. arch. Milana Raka Ph.D. a Ing. arch. Alexandera Skalického, který byl oceněn i v roce 2007 na soutěži v Chicagu. Slavnostně bylo Divadlo na Orlí otevřeno 24. října 2012 premiérou tanečního muzikálu FOOTLOOSE.
Budova je špičkově vybaveným pracovištěm v oblasti jevištních (světelných a zvukových) technologií, jehož těžištěm je variabilní divadelní sál a v suterénu vybudované nahrávací studio. Mimo to disponuje divadlo třemi zkušebnami, korepetitovnou a příslušným zázemím (s prosklenou kavárnou, která je doslova zaplněna jmény umělců).
„Aby stavba dobře fungovala, bylo nutné vedle sebe umožnit nerušený provoz několia akusticky samostatných celků - v divadelním sále může být představení, přičemž se dole v nahrávacím studiu bude realizovat hudební projekt a v učebnách nad sálem se bude zkoušet.“ přípomíná architekt Pavel Rada.
Černý divadelní sál je možno pomocí pohyblivých částí postavit jako klasické kukátkové divadlo s jevištěm, orchestřištěm a provazištěm, vedle toho je ale možné i prostorové řešení pro středové hraní. Celková plocha sálu je 21 x 12 metrů a podle uspořádání se do něj vejde až 150 diváků.
:: JOSEF BERG: EVROPSKÁ TURISTIKA ::
Sváteční sobotu 17. listopadu mohli návštěvníci Janáčkova festivalu shlédnout projekce dokumentů o Josefu Bergovi v Divadle Reduta a naživo ochutnat večerní menu hned dvou jeho protiválečných komorních oper. Ve foyer Janáčkova divadla se odehrál Eufrides před branami Thymén (v režii Arnošta Goldflama) spolu s Johannesem doktorem Faustem a na Orlí Evropská turistika (režie Tomáš Pilař s pedagogickým vedením Tomáše Studeného). Pokud se budete více zajímat o skladatele Josefa Berga, doporučuji publikaci ÚHV od prof. Miloše Štědroně: Josef Berg. Skladatel mezi hudbou, divadlem a literaturou. Brno, FF MU 1992.
Témbrově a rytmicky pestrá brechtovská jednoaktovka plná milostných a válečných motivů na autorovo libreto vyprodala sál nového divadla již několik týdnů před zahájením festivalu. Hru plnou náročných pasáží pro šest sólistů, sextet nástrojů a soupravu bicích řídil s chutí vynikající dirigent Pavel Šnajdr (Brno Contemporary Orchestra).
Za barikádou z europalet se točí nablýskaný diskosvět vedený polovičatým důstojníkem (jehož typizuje zprvu jasně volený kostým) a jeho pohunky. Do očí bijící vojenská pořadovka a samostatně nemyslící černorůžové mozky zavalí říšskou mašinérií šarmantní femme fatale (francouzská Celnice) i vztah Karla a Marie. Obrovský dopad nablýskaných slibů propagandy a ideologie na něco tak v té chvíli „malého“ jako je nevinná láska, osudy lidí a celých národů... je dotažen až do absurdity. Sytou barevností, neony a lacinými flitry hýřící kabaret druhé světové války se s působivostí vysmál prosté Marii (vdově po Neznámém vojínu Karlovi - jehož amputovaná ruka i pomník jsou k vidění na scéně) stejně jako divákům v sále.
Svěží a nápaditá režie, stejně jako geniální kostýmy a jednoduchá scéna!
Více o této inscenaci se budete moci dočíst v dalším čísle, kde najdete rozhovor s režisérem Tomášem Pilařem.
:: MILOSLAV IŠTVAN: KRÁSKA A ZVÍŘE ::
Sedmnáctiminutová miniopera byla napsána jako vyznání stesku Miloslava Ištvana po básníku a příteli Františku Hrubínovi, stejně tak lítosti z odchodu Josefa Berga (především jiná orchestrální skladba In memoriam Josefa Berga). Mluvené symbolistní role Krásky a Zvířete (doplněn hlasem netvora, zastřený baryton Petra Karase) byly zahaleny temnotou nepoznaného. Pohádkový příběh o dívce, která zná pouze mužský hlas, který ji navštěvuje, a o netvoru, který se láskou k ní postupně proměňuje v člověka za cenu umírání. Několik minut v kouři koncentrovaných otázek po smyslu lásky, podstaty krásy, života a smrti. Lyrické ztvárnění plné náznaků a symbolů připomínalo pár stránek ze snově drsné Alenky v říši divů, která se vyšplhá po žebříku zpět do reality.
Další představení jsou pro Vás přichystána na 21. a 23. listopadu vždy v 19 hodin.
Nenechte si je ujít!
Divadlo na Orlí, Brno: Josef Berg: Evropská turistika. Miloslav Ištvan: Kráska a zvíře. Režie: Tomáš Pilař, hudební nastudování: Tomáš Krejčí, dirigent: Pavel Šnajdr, Scéna: Ivana Miklošková, kostýmy: Ivana Miklošková, švadlena: Miroslava Matulová j.h., dramaturgie: Patricie Částková v rámci JANÁČEK BRNO 2012. Janáčkův akademický orchestr ad. . Psáno z premiéry 17. listopadu 2012.
Podklady pro text a citace byly použity z webu http://www.stavbaweb.cz/Stavby-a-projekty/Nove-Divadlo-na-Orli-v-Brne.html.