Filharmonie Brno se otvírá jazzu, Avishai Cohen světu

Nikola Illeová Kritiky 2015

Na poslední listopadový den připadl letos koncert izraelského basisty Avishaie Cohena s Filharmonií Brno v rámci závěru festivalu Jazzfest Brno. Toto spojení vynikajícího hudebníka a symfonického orchestru přineslo opět exkluzivní hudební zážitky.
Avishai Cohen se po spolupráci s komorní skupinou smyčců a hobojem vrhnul do svého prvního projektu se symfonickým orchestrem a brněnská filharmonie měla tu čest být u toho. K této premiéře ji měl vést a Cohenovy skladby aranžovat původně avizovaný dirigent Robert Sadin, kterého ale nahradil francouzský dirigent Bastien Stil. Jak tato změna ovlivnila dramaturgii celého večera a podobu samotných aranží se asi nedozvíme, leccos ale napovídá Cohenův výrok, že kdyby nebylo Stila, ocitli by se v problémech. Další změna se udála také v rámci Cohenova tria, kde ke klavíru neusedl nakonec Nitai Hershkovits ale Eden Ladin.
Jak je u všech koncertů Jazzfestu obvyklé, večer uvedl a na vystoupení navnadil Jan Dalecký, v jehož proslovu opět nechyběl pověstný hořce-komický podtón. Koncert byl zahájen orchestrálně bez Cohena, ouverturou Noam z desky Almah, která ostatně hrála v rámci programu prim. V další skladbě se už Cohen připojil na kontrabas a spolu s ním i zbytek tria. Zvukově byly jednotlivé subjekty dobře vyvážené, orchestr trio a ni jednotlivé hudebníky nepřehlušoval. Avishai Cohen citlivě celým večer provázel, aby i když posluchači textům skladeb nerozumí, uměli si spojit emoce, jež se do publika během jeho zpěvu valí v nekonečných proudech. První Avishaiem zpívanou skladbou byla lidová píseň Puncha Puncha, kde se také poprvé výrazně projevili zbývající spoluhráči z tria svými sóly. Velmi živelnou byla následující skladba Two Roses, u níž se energicky střídalo téma ve skupinách dechů, podobně průrazné byly také sóla na bicích, klavíru i kontrabasu. Do setlistu se vešel i jeden jazzový standard z pera trumpetisty Thada Jonese A Child Is Born, který zahráli v instrumentálním provedení.
Avishai Cohen se během koncertu chopil i smyčce, aby zahrál libanonskou Arab Medley, kde bylo velmi zábavné sledovat, jak se brněnský orchestr proměnil na arabský a poměrně zdatně se vypořádal s arabskou melodikou. Publikum také tento výkon ocenilo nadšenými ovacemi a dlouhým potleskem. Tleskalo se i za kvalitní sóla, u skladeb Seven Seas ze stejnojmenného alba, v níž tvrdší groove hraný na kontrabas doplnil Cohen ještě rytmickým ťukáním na tělo svého nástroje nebo procítěné Moreniky z alba Aurora. Večer s Avishaiem se nakonec přes všechna úskalí velmi vydařil, Cohenova jemně zakouřená barva hlasu a bezchybná intonace měla téměř hypnotické účinky, kolem sebe má nadále znamenité muzikanty a Filharmonie Brno podala solidní výkon, na tuto spolupráci můžou být filharmonici jedině pyšní.

An evening with Avishai Cohen, 30. 11. 2015, Bobycentrum Brno.

Avishai Cohen Trio:
Avishai Cohen – kontrabas, zpěv
Eden Ladin – klavír
Daniel Dor – bicí nástroje

Filharomonie Brno, dirigent Bastien Stil


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info