Bachovo dílo není třeba nějak obsáhle představovat, nicméně Missa solemnis toni Si minoris, známá jako „velká“ mše h-moll, je pozoruhodná jak svým rozsahem, tak kombinací množství v té době existujících kompozičních stylů. Zajímavý je také fakt, že dílo nebylo za Bachova života nikdy provedeno celé a vznikalo v rozmezí pětadvaceti let (1724–1749) jako kompilace několika starších skladeb. O historii této mše se již několik generací spekuluje, mj. existuje domněnka (vzesená bachovským badatelem Michaelem Maulem), že byla napsána pro jaroměřického hraběte Jana Adama z Questenberka…
Czech Ensemble Baroque, vokálně-instrumentální těleso, které sklízí úspěchy v České republice i v zahraničí, jsem měl možnost slyšet poprvé, a byl jsem velmi mile překvapen. Do posledního místečka zaplněný interiér Petrova se ukázal být velmi dobrou volbou, protože disponuje velmi dobrou akustikou, takže vše znělo poměrně čistě a zřetelně i v zadní části, kde jsem seděl. Provedení velké kompozice v duchu historicky poučené interpretace bylo taktéž zvládnuto na jedničku. Nesmíme zapomenout ani na výkony sólistů, z nichž nejvíce uchvátil polský kontratenorista Piotr Olech: když zpíval v Agnus Dei, běhal mráz po zádech pravděpodobně většině lidí v publiku.
Tento koncert byl výjimečný nejen z hlediska provozního, ale především z pohledu uměleckého a duchovního. Každý, kdo koncert navštívil, si musel odnést velmi silný zážitek; závěrečný potlesk ve stoje byl toho důkazem. Nezbývá než doufat, že Czech Ensemble Baroque nám někdy v brzké budoucnosti připraví zážitek ještě větší.