Poslední únorové koncerty
Filharmonie Brno byly věnovány převážně soudobé hudbě pobaltských zemí. Výborná a originální dramaturgická koncepce
Vítězslava Mikeše učinila z letošní sezony vskutku jedinečnou a vynikající záležitost a tento koncert v žádném případě nepatřil k výjimce. Hvězdou čtvrtečního a pátečního večera byla bez jakýchkoliv pochyb mladá houslistka německo-ruského původu
Alina Pogostkina, která, ve spolupráci se smyčcovou sekcí brněnských filharmoniků pod vedením finského dirigenta
Juhy Kangase, provedla houslový koncert lotyšského hudební skladatele
Pēterise Vaskse s názvem
Vzdálené světlo v
Besedním domě. Vedle
Vaskse zazněla dvě další díla soudobých autorů –
Fantasie pro smyčce německého autora
Hanse Wernera Henze a
Canto V „Do nitra světla“ finského
Einojuhani Rautavaary. Koncert byl zakončen romantickou
Sibeliovou suitou z hudby k dramatu
Pelléas a Mélisanda.
Henzeho Suita pro smyčce je původně hudbou k filmu
Volkera Schlöndorffa s názvem
Mladý Törless z roku 1966, který pojednává o dospívání v rakousko-uherském internátu na počátku minulého století. Skladba začíná pomalým, téměř až meditativním
Adagiem ve violoncellech a violách, pod kterými kontrabasy hloubavě drží dlouhé
temnosyté tóny. Obtížné solo koncertního violoncellisty ve značně vysoké poloze bohužel svým nedokonalým laděním vytrhlo nejednoho posluchače z hlubokého rozjímání. Teprve až
Espressivo třetí věty nahrazuje tichou smyčcovou kontemplaci rozbouřenými vlnami; zatímco housle vzrušeně hrály divokou melodii, violoncella s kontrabasy je výborně podporovala a doplňovala prudkým ostinátním rytmem. V nejdelší páté části s názvem
Air – Pastorale – Air se hlasy jednotlivých sekcí mezi sebou dohadovaly, skákaly si do řeči a navazovaly na sebe takovým způsobem, že hudba chvílemi připomínala muziku
Šostakoviče. V některých frázích výrazově obtížné páté věty by si však violoncella s kontrabasy zasloužila více péče od dirigenta
Kangase, který je až přespříliš upozadil a připravil nejen sebe o zajímavý basový prvek. Závěrečné
Vivace s attacou do
Epilogo je příznačné pro svou divokost v první zmíněné části, která je plna nepravidelných akcentů a divokých výkřiků, v jednotlivých sekcích, ovšem ne po vzoru
Stravinského Svěcení jara, ale dala by se srovnat spíše s hudbou
Aarona Coplanda. Skladba se postupně uklidňuje a v
Epilogu pomalu odeznívá do pianissima.
Vzdálené světlo v podání
Aliny Pogostkiny zaznělo hned vzápětí. Neuvěřitelně sugestivní glissando ve flažoletu v sólových houslích, kterým kompozice začíná, uzemnilo všechny pochybovače, kteří dosud ne zcela věří soudobé hudbě.
Pogostkina neskutečně přesvědčivě skomírala se svým extrémně vysokým tónem, zatímco ji orchestr doprovázel drobnými pizzicaty. To vše se zopakovalo ještě jednou, avšak po druhé byla pizzicata v tělese použita vždy na půltónovou změnu melodie; v těchto částech skladba připomínala flétnový koncert
Sofie Gubaiduliny, který měli posluchači možnost slyšet minulý měsíc. Když měla sólistka konečně možnost hrát ve středních a nižších polohách, okouzlila všechny posluchače v síni
Besedního domu svým jemným, sytým, teskným a překrásně sametovým tónem, který se hřejivě nesl i v tom nejtišším pianissimu do srdce každého v sále. První čtvrtina tohoto houslového koncertu je v podstatě technicky nenáročná, avšak výrazově nesmírně obtížná. Sólistka však díky svému nádhernému tónu a nekompromisní interpretaci sobě vlastní vyrazila dech všem v koncertní síni. Na rozdíl od
Henzeho Fantasie dirigent výborně vystihl ve
Vzdáleném světle momenty, kdy kontrabasy výborně podpořily hru sólistky. V první kadenci si
Pogostkina prozřetelně nevystřílela všechen prach a celkově s ní zacházela velmi opatrně a rozumně. A tak záměrně nevyvrcholila tam, kde by se bez pochyb mnoho jiných interpretů nechalo strhnout a udělalo pravý opak. Jedno z témat první kadence bylo po nástupu orchestru stále opakováno a augmentováno, až se skladba dostala do jednoho z velmi vypjatých a expresívních vrcholů, který však skončil náhlým přechodem do jakéhosi
pseudoscherza. Jak sólistka, tak ale i Filharmonie znamenitě vystihli náladu této části, která je už technicky náročná. Na jejím konci čekala houslistku další, tentokrát daleko obtížnější kadence, která tematicky vychází ze scherzového úseku koncertu.
Pogostkina do ní vložila daleko více
energica esspresiva a směřovala s ní dál; divoké téma předala na moment orchestru, aby si mohla vydechnout ale vzápětí dokončit to, co sama začala. Po jejím nástupu se scherzo ukončuje v jakési symbióze, ve které se vytrácí role sólista – orchestr, ale kde se tyto dvě složky navzájem doplňují a zní jako jedna; obě dvě skupiny jsou na sobě vitálně závislé. Po této vyhrocené části dochází k jakési pomalé neoromantické repríze, ve které sólistka přenádherně přednášela dlouhé smutné tóny. Světlo, které je prezentováno právě
Pogostkinou však nemá v žádném případě dosud vyhráno a čeká ho ještě poslední, nejdůležitější a nejobtížnější boj. Na scénu přichází další dramatická část, ve které se houslistka neuvěřitelně virtuózně poprala se smrtícími běhy ve dvojhmatech, které směřovaly do další, třetí a poslední kadence. Ta samozřejmě byla nejdramatičtější a nejkomplikovanější. Ve svém největším vrcholu, kdy se všem v publiku tajil dech, zdali je možné, aby takto drobná sólistka ve zdraví přežila to, co prozatím zahrála, nastoupila violoncella a kontrabasy, následované violami a houslemi v prudkém
barbaro, aby opět dokončily to, co sólové housle začaly a na co už nemohly v žádném případě stačit, i přes sebevětší snahu. V nejdramatičtější části se zvuk orchestru utnul, aby nastoupila sólistka v subitu pianissimu s jedním jediným vysokým tónem. A pokud to někomu do této chvíle nedošlo, právě onen jeden tón sólových houslí je
to vzdálené světlo, které se celou dobu, od počátku skladby, probojovává a dere přes všechna možná úskalí kamsi na povrch, do posluchačova srdce a výš, do stropu
Besedního domu a stále dál, až se stane na obloze nádhernou polární září. V této chvíli si divák uvědomí, že mu na
světlu, stejně tak i na sólistce nesmírně záleží, a že si z celého srdce přeje, aby celá její práce nebyla pouze sisyfofské prokletí; věří, že se přes všechny nástrahy světlo probojuje pryč z tohoto světa kamsi do astrálních výšin, a že se nezřítí na dno, kde by definitivně zemřelo.
Pogostkina po vzoru začátku skomírá v naprosto dokonalých flažoletových glissandech. Když už se zdá, že veškerá práce sólistky přišla vniveč a nastoupí nevyhnutelná regrese,
světlo donutí orchestr postupovat spolu s ním nahoru, do těch nejvyšších poloh, do výšin mimo sféru lidského vnímání, ve kterých sólistka končí v tom nejtišším pianu pianissimu, jaké kdy posluchači brněnských koncertů měli možnost slyšet.
Alinu Pogostkinu zprvu zalila vlna ticha. Nikdo v sále se neodvážil ani nadechnout. Oči
Pēterise Vaskse byly mokré od slz. Nemohl se pohnout, nedostávalo se mu slov. Ne každému skladateli se poštěstí, aby jeho skladbu provedl někdo s takovou bezprecedentní hloubkou, jako právě
Pogostkina. Teprve až po chvíli se vzedmul mohutný aplaus, který zaplavil celou koncertní síň jako obrovská tsunami. Když
Vasks dorazil na podium vedle dirigenta a houslistky, odráželo se v jeho zraku dojetí a nesmírná radost. I přes obrovský potlesk sólistka nezahrála přídavek. Moc dobře věděla, že by se ten večer minul účinkem.