S koncem srpna se prostory drobné NAU Gallery v Praze rozloučily s poetickou výstavou Petra Grubera: Budka na louce se zdá jako míč na hřišti. Mladý autor (nar. 1989, Havlíčkův Brod) vystudoval AVU v ateliéru Jiřího Sopka, přičemž v průběhu studia navštěvoval ateliéry Zdeňka Berana a Vladimíra Kokolii. Ve svých malbách prozkoumává zákoutí jakési kolektivní krajiny, která má však reálné kořeny na Vysočině. Odtud pramení i inspirace – stoicky klidná a vyrovnaná příroda bez lidské přítomnosti, bez narušitelů.
Setkáváme se s výkrojky lesa, s jeho strukturními specifiky. Náměty nahmatáváme v prostoru intuitivně. Vytanou postupně z paměti. Každý pozorovatel má v sobě zakódovaný podobný pás lesa, povědomou cestu. Statické detaily prohlubuje introvertní pastelová barevnost. Nic není násilím vlepováno, maskováno ani aranžováno. Plenérová zkušenost je přenášená na plochu plátna bez příkras, naivně a zároveň elementárně. Obrazy evokují spíše než reálný genius loci zvnitřenou představu o místě, éterický proces vybavování si daného okamžiku bez hluboké vědomé kontroly. Memento vitae. Malíř se snaží „v klidu rozebírat a pochopit sílu samotného pohledu.“ Důležitá je atmosféra, která po působení vjemu v subjektu zůstává.
Kurátor Filip Horyna dále v průvodním textu k výstavě objasňuje pozadí vzniku pláten. Jedná se o systematickou práci s vrstvením barev, precizní přípravu a přetavení osobního zážitku do podoby akvarelových skic a postupné skládání výsledného produktu, jenž není dílem náhody, ale důmyslného „propočtu“. Barvy, přeměněné světelnými skvrnami, rozpíjejí významy znázorňovaného, tak jako vybledlá fotografie nebo vzpomínka poskládaná z tvarů a vůní. Lakonické názvy obrazů (Z verandy, Planeta smrků, 2015) poskytují divákovi vodítko, nejsou však doktrínou. Snivý romantismus objasňuje hravé pojmenování výstavy. Nechme působením děl promluvit naší dětskou vynalézavost. Jedna scenérie může přinést mnoho pocitů. Zostří se nám tak i jiné (mimo)smysly než jen zrak.
Fotografie jsou převzaté z webu galerie.
Odkaz na stránky autora.