Sesterské krajiny

Lucie Macová Kritiky 2014

Příběh dvou stárnoucích sester – naivní, odmala nepříliš bystré Elišky a vlivem nehody fyzicky handicapované Anděly – je sám o sobě dost krutý. Ukazuje nám, jak dvě lidské bytosti, poznamenané svým vlastním neštěstí, mučí vzájemně jedna druhou. Společně tak budují své soukromé peklo, ze kterého není úniku ani pro jednu z nich. A v tomto ohledu, aktéři své diváky nikterak nešetří. Vše přitom začíná poměrně nevinně komickým příchodem mladíka s vycpaným břichem a falešným knírem do jevištního prostoru čtvercové arény. Vzápětí se dozvídáme, že jde o jakéhosi podivuhodného vypravěče, jehož zjev i slova vzbuzují v divákovi pocit, že bude svědkem cirkusového vystoupení. Ihned nás ale varuje, že budeme svědky hrozného příběhu a že pro naše vlastní blaho by bylo lepší, kdybychom odešli. Sál samozřejmě ale nikdo neopustí a tak do něj přichází hlavní hrdinky. I jejich kostýmy jsou v něčem „cirkusové“. Ve skutečnosti jde o trikoty s límečky, které jsme zvyklí vídat u halenek starších dam. Eliška je oblečena ve zlatém obleku a na provaze za sebou táhne Annu, ležící v černém ve vaně, jež symbolizuje invalidní vozík. Scéna je prázdná až na kýbl, který stojí na hromádce hlíny.

Herectví obou hlavních představitelek výrazně stojí na fyzické akci. Jedna druhou i sami sebe topí ať už ve vaně nebo v kýblu, který zřejmě zastupuje záchodovou mísu. Z rozhovoru se dozvídáme, že Eliška připravuje Andělu na návštěvu „Mistra“, který je pravděpodobně nějak spjat s její předchozí kariérou klavírní virtuózky, a který s nimi má oslavit její dnešní narozeniny. Vypravěč dění na scéně střídavě předznamenává a komentuje, není však její součástí až do doby, kdy se z něj stává onen tajemný „Mistr“. Avšak i v tuto chvíli zůstává de facto mimo něj. Konflikt zůstává stále mezi sestrami. Mistr nestačí říct ani slovo a nakonec před šílenou atmosférou utíká.

„Čekaní na Godota“ (který sice na rozdíl od toho Beckettova přeci jenom přijde; dlouho se však nezdrží a jeho příchod vzdor očekávání nic nezmění), vzpomínaní sester na šťastné/nešťastné dětství a paradoxně i epičnost a komentování hry způsobuje, že pocit zažitého neštěstí zůstává v divákovi ještě dlouho po jejím zhlédnutí. Soubor nás totiž donutí propřemýšlet celý večer nad vztahy a příklady, které bohužel tak často známe ze svého okolí a ve větší či menší míře z našeho života. Sestřičky proto nejsou sladkým zákuskem ke kávičce, jejich výživnost jako duševní potravy je však nepopiratelná.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info