Radovan Čerevka (1980) je mladý slovenský umělec, člen košické umělecké skupiny Kassaboys, jehož výstavu Infowarland lze zhlédnout do 3. června v Procházkově síni v brněnském Domě umění. Výstava je součástí výstavního plánu Galerie G99, která se zaměřuje na prezentaci tvorby nejmladší generace umělců a jejímž kurátorem je František Kowolowski. Díky nedostatečné finanční podpoře musela být činnost této galerie přesunuta do jiných prostorů a tak lze výstavu navštívit na Malinovského náměstí namísto v Domě pánů z Kunštátu.
Infowarland (2012) navazuje na autorovy projekty Iranian Komplex (2009, Praha) a Home Woodoo Crisis (2010, Košice) a stejně jako ony se zabývá problematikou militarismu a mediálního zpravodajství. Čerevka zkoumá vztah mezi samotnou událostí a tím, jak je nám sdělovacími médii prezentována. Není však prvoplánově kritický, jak by se vzhledem k tématu nabízelo, nesnaží se nám vnutit svůj vlastní názor na zobrazovanou událost, spíše se snaží otevřít nový pohled na vnímání informací z médií, které jsou dnes přijímány bez emocí, zprávy se stávají jakousi soap operou.
Co do počtu prezentovaných děl není výstava příliš obsáhlá. Do Procházkovy síně bylo vybráno šest koláží z posledních dvou let, např. Infografická bitva (2010) nebo Infografická krajina (2011), jejichž základem je kresba či akvarelová malba, která vychází z převzatých agenturních fotografií a která je doplněna tematicky rozčleněnými vizuálními infografikami očištěnými od původních popisů. Takovéto koláže ztrácejí svůj původní význam a vznikají nové „krajiny“, jak je autor sám nazývá, které staví zprostředkované události do nových souvislostí.
Kromě koláží je součástí výstavy monumentální instalace Cave (2012), která zaplňuje většinu výstavního prostoru. Jde o působivý model hory vytvořené z perských a afgánských koberců, jejichž seskupením vzniká symbolické propojení obou světů. Na začátku příběhu (a modelu) stojí vojenská základna, kde mechanicky vznikají noví a noví vojáci, kteří posléze vcházejí do vnitřku hory, ze které již není cesty zpět. Z objektu je cítit silná ironie, která nutí diváka být aktivním a přemýšlet nejen nad načrtnutým příběhem, ale i nad původem pro nás tak dostupného zboží jako je „obyčejný“ koberec.
Výstava Radovana Čerevky je velmi zdařilým komentářem k stále aktuálnímu tématu válečných konfliktů a jejím zařazením Dům umění potvrzuje svoje místo progresivní a důležité výstavní instituce.
Radovan Čerevka: Infowarland, Dům umění města Brna, 27. 4. – 3. 6. 2012