Inspirace z Londýna

listopad 2013 Pavlína Sedláčková Glosaria 2013

Londýnský symfonický orchestr Philharmonia Orchestra vznikl ve čtyřicátých letech minulého století. Dává prostor zavedeným i současným skladatelům a spolupracoval s takovými skladatelskými a dirigentskými jmény jako Furtwängler, Richard Strauss, Toscanini, Karajan nebo Sir Charles Mackerras. Současným dirigentem je Esa-Pekka Salonen.

Hudbu v provedení Philharmonia Orchestra si nemusíte vychutnávat pouze v jejich sídle (Royal Festival Hall) a dalších koncertních síních po celém světě – filharmonie již řadu let šíří své nahrávky na CD, DVD a rádiem do celého světa, nyní v tomto trendu díky novým technologiím pokračuje moderním obsahem na svém webu, přichází s aplikacemi pro iPady, vytváří interaktivní výstavy a zároveň nahrává hudbu pro počítačové hry a filmy.

Filharmonie má kromě svých domovských stránek a speciálních stránek k projektům také profil na Facebooku, Twitteru, kanál na YouTube a Vimeu. Mít širokou síť marketingových kanálů je důležité, ale ještě důležitější je mít pro ně adekvátní a zajímavý obsah. A o ten se z velké části stará právě oddělení digitální produkce, když vyrábí upoutávky plné rozhovorů s hráči, sólisty a dirigenty, která přibližují nadcházející koncerty a život ve filharmonii. Kromě toho však připravuje i videa o nástrojích, skladbách a skladatelích. Měsíčně mapují ze svých stránek více než 3 500 stažení těchto videí. A na YouTube mají přes milion zhlédnutí.

Nahrávání a vysílání je významnou aktivitou orchestru, zejména díky partnerství se Signum Records, které zpracovávají živé nahrávky filharmonie s jejími klíčovými dirigenty. Od roku 2003 si také užívají partnerství s rádiem Classic FM (jako The Classic FM Orchestra on Tour), stejně jako vysílání na BBC Radio 3.

Spolupráce s rádii není samozřejmě ani u našich orchestrů a filharmonií výjimečná. Postupně roste marketingové i edukační uvědomění – že samotné hraní nestačí, je potřeba dávat o sobě vědět, přilákat posluchače a nejlépe je přitáhnout právě k sobě; vzdělávat je a informovat napříč generacemi, dopřát jim zábavu, ponaučení a zážitek. Co mi v tomto ohledu u londýnských kolegů přišlo velmi výjimečné, jsou projekty jako RE-RITE a Universe of Sound – multimediální a interaktivní výstavy.

Digitální instalace RE-RITE rozdělila filharmonii dle sekcí do různých místností – pohromadě byly housle a violy, dřeva, žestě… Ty byly prezentovány v pokoji na obřích obrazovkách, sítích, zdech – a zachycovaly provedení Stravinského Svěcení jara (The Rite of Spring – odtud i název výstavy) pod taktovkou Esa-Pekka Salonena. Jak návštěvník procházel pokoji, zažíval, viděl a slyšel to, co hráči zachyceni na videu. Spadla tak bariéra mezi hledištěm a jevištěm – posluchač měl možnost pohybovat se v prostředí účinkujících. Tento dojem umocňoval sestřih z 29 použitých kamer, které zachycovaly zblízka hráče, jejich hru i práci dirigenta. Kamery byly dokonce umístěny i na hlavy hudebníků, aby vizuální prolnutí a umocnění zážitku z prostředka orchestru bylo co největší.

Interaktivní dimenzi zastávaly místnosti, ve kterých návštěvník „přebíral“ funkci dirigenta nebo hornisty (je mu umožněno vidět a slyšet přesně to, co oni; na plátně pak viděl na jejich pozici sebe). V další místnosti mohli návštěvníci hrát na nástroje a vyzkoušet si part sekce bicích a perkusí – pod vedením hlavního perkusionisty filharmonie. Ostatně prolínání digitálního se živým bylo prý jednou z důležitých složek instalace.

Projekt RE-RITE vznikl jako jedinečný počin svého druhu v roce 2009, od té doby obdržel dvě vysoká britská ocenění za kreativní projekt a vzdělávání publika. Hned v prvních čtrnácti dnech výstavu navštívilo cca 6 000 lidí a při zájezdech do Německa, Rakouska, Turecka a Číny se počet návštěvníků zvýšil na 85 000.

V roce 2012 následoval druhý projekt, Universe of Sound: The Planets, který byl premiérován v londýnském vědeckém muzeu. Z této výstavy je k zakoupení i interaktivní DVD/Blu-ray, takže do života hudby můžete být vtaženi i ze svého domova.

V témže roce filharmonie spustila aplikaci pro iPad s názvem The Orchestra, která prý slaví veliký úspěch, a kterou nám na setkání představila i Marina Vidor. Aplikace představuje nástrojové sekce v orchestru, jednotlivé nástroje, jejich hráče, dirigenta. Spuštěním skladby můžete sledovat zároveň partituru s notami a záběry na orchestr a dirigenta. Pokud nerozumíte notám, přepnete si na grafickou partituru, která jednoduše zachycuje, který nástroj kdy hraje. A pokud vás už nudí video hráčů, přepnete si na grafické znázornění orchestru, ve kterém jsou barevně odlišené nástrojové sekce, které pulsují, když zrovna ve skladbě hrají. Poklepem na danou sekci uslyšíte pouze jejich aktuální part. Musím říct, že jsme na zapůjčený iPad fascinovaně klikali do té doby, než naše vedení zavelelo, že už opravdu musíme jít pryč.

K na závěr něco k financování: zaměstnanci filharmonie v kancelářích dostávají plat, zatímco muzikanti jsou freelancers – nezávislí umělci, kteří dostávají peníze za odvedenou práci. Získávání finančních prostředků je složité, podobně jako jinde ve světě. Philharmonia Orchestra je podporována z veřejných zdrojů od Arts Council England, společně s výnosy ze vstupného to činí 60 % potřebného rozpočtu, který činí tak 2 miliony liber ročně. Zbytek získávají od individuálních dárců, firem, nadací, z prodeje propagačních materiálů. Ostatně celé jedno oddělení se zabývá fundraisingem, aby mohlo oslovit zájemce a nabídnout jim za finanční podporu lákavou marketingovou a zážitkovou protislužbu.

Co mě však zaujalo nejvíc, bylo propojení se společností Rite Digital, která se zabývá médii a produkcí – vytváří weby, výstavy, živé produkce, a to zejména pro kulturní organizace. Rite Digital vznikla po několika letech odštěpením z digitálního oddělení Philharmonia Orchestra. Nyní s filharmonií úzce spolupracuje, kromě práce pro ni však přijímá i jiné zakázky, nabízí své know-how a může i obchodovat s výstavami – digitálními instalacemi vytvořenými pro filharmonii. Díky tomu získává peníze, kterými může filharmonii podporovat a také dále investovat do nákladného rozvoje nových projektů.

V době, kdy je financování z veřejných zdrojů čím dál nižší a těžko dostupné mi to přišlo jako funkčně a udržitelně zvolená cesta. Třeba by z tohoto modelu mohly čerpat inspiraci i další kulturní organizace.

Více o Philharmonia Orchestra naleznete na www.philharmonia.co.uk, o společnosti Rite Digital pak zde: www.ritedigital.co.uk, prohlédněte si i projekt RE-RITE na www.philharmonia.co.uk/re-rite.

Fotografie laskavě poskytlo digitální oddělení Philharmonia Orchestra.

Exkurze pro studenty Managementu v kultuře byla realizována v rámci projektu CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info