Očima dramaturga: Elektra

květen 2012 Eva Mikulášková Rozhovory 2012

Vše počala antická tragédie, která se ve 20. století proměnila v dekadentní, krvavou a pomstychtivou hru o trůny pojetím libretisty Huga von Hofmannsthala. Fascinace Freudovou psychoanalýzou ruku v ruce s pojetím hudebního divadla Richarda Wagnera strhla celou jednu generaci německé tvorby, do níž patřil zajisté i autor opery, Richard Strauss. Jaký byl záměr ND Brno zapojit do dramaturgického plánu tuto operu?

Straussovy opery patří k vynikajícím dílům nejen v kontextu 20. století, ale i celé historie opery a na repertoár NDB bezesporu patří. Elektra je mimořádné dílo nejen umělecky, ale i svou interpretační náročností a ne každý operní dům může po tomto titulu sáhnout. My jsme chtěli navázat na velmi úspěšné uvedení Straussovy Salome před několika lety a nabídnout brněnskému publiku možnost seznámit se s dílem, které znamenalo velký posun v operním umění.

Režisérem inscenace se stal nynější umělecký šéf pražské opery Rocc. Vím, že se zajímal o provedení opery již na podzim roku 2011. Měl vnést do programu opery určitou progresivu?

Elektra byla zařazena do dramaturgického plánu v době, kdy byl Rocc ještě uměleckým šéfem opery NDB a právě tuto inscenaci si vybral, aby se stala jeho prvním společným projektem s hudebním šéfem Casparem Richterem.

Do hlavní role Elektry byla vybrána sólistka Metropolitní opery New York Janice Baird. Podle propagace této opery měla přispět ke kvalitě a potažmo velké návštěvnosti. Splnila Vaše představy?

Americká sopranistka Janice Baird je mezinárodně uznávanou pěvkyní, která pravidelně vystupuje na předních světových scénách. Roli Elektry ztvárnila ve více než 20ti inscenacích, v minulé sezoně například ve Vídeňské státní opeře. Tato role je extrémně náročná a je skvělé, že se nám povedlo získat tak vynikající představitelku, která ztvárnila Elektru na skutečně světové úrovni.

Jak je divadlo spokojeno s Roccovou inscenací, kterou mohli vidět diváci na premiéře 18. května 2012 na prknech Janáčkova divadla? Nynější umělecká šéfka opery prof. Blahová se vyjádřila, že je to "rozhodně nejlepší režie".

Roccova inscenace přinesla zajímavý pohled na Straussovu Elektru jak režijní tak výtvarný. Čistota a jednoduchost scény doplněné zajímavě stylizovanými kostýmy inspirovanými antikou, ale viděné současným pohledem spolu s hereckou stylizací daly vyniknout mnohovrstevnatosti Straussovy hudby i Hofmannsthalova libreta.

Provedení opery je tzv. blokové, jistě kvůli možnostem hlavní představitelky. Je pravděpodobné, že bychom tuto inscenaci viděli na prknech brněnského divadla ještě někdy v budoucnu?

I my bychom rádi viděli Elektru v budoucnosti znovu na jevišti Janáčkova divadla, ale to samozřejmě závisí jak zájmu diváků tak na časových možnostech představitelů hlavních rolí.

Dirigentem představení byl jmenován Caspar Richter, jste s jeho odvedenou prací spokojeni?

Hudební šéf NDB Caspar Richter je mezinárodně uznávaný dirigent, který řadu let spolupracuje s operními domy a symfonickými orchestry po celé Evropě. Tato inscenace není jeho první setkání s Elektrou a Straussova díla patří na jeho pravidelný repertoár. Elektra je velmi náročné dílo jak pro pěvce, tak pro orchestr a samozřejmě i pro dirigenta.

Plánujete podobně vzhlížející inscenaci, pokud bude mít úspěch, i v dalších letech (opera 20. století v moderním a neobvyklém pojetí) ?

Na začátku příští sezony bude uvedena opera Zázrak Heliany E. W. Korngolda, další náročné dílo 1. poloviny 20. století. Inscenace vznikala v koprodukci s Falckým divadlem v Kaiserslatern a bude zajímavým nahlédnutím do trendů současného německého divadla.

Děkuji za rozhovor a přeji Elektře v NDB i nadále úspěch!


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info