Stručně k programu. V pátek 16. 11. zazní Janáčkův Osud (Národní divadlo Brno, dirigent: Jakub Klecker, režie: Ansgar Haag), v sobotu 17. 11. v nově otevřeném Divadle na Orlí Evropská turistika Josefa Berga a Kráska a zvíře Miloslava Ištvana (Komorní opera JAMU, dirigent: Pavel Šnajdr, režie: Tomáš Pilař); téhož dne se pak v Janáčkově divadle můžeme těšit na dvě opery Josefa Berga: Eufrides před branami Thymén a Johanes doktor Faust (Opera Diversa, dirigent: Ondřej Tajovský, režie: Kristiana Belcredi). V neděli 18. 11. dopoledne se bude v Mozartově sále Divadla Reduta konat matiné ze skladeb brněnských skladatelů „druhé avantgardy“ M. Ištvana, Z. Pololáníka, A. Piňose, J. Berga a J. Nováka v podání Milostav Ištván Quartet, odpoledne pak v aule rektorátu VUT zazní sborový koncert ze skladeb Janáčkových žáků (V. Petrželka, J. Kunc, J. Kvapil), jakož i Janáčka samotného; večer v Janáčkově divadle bude patřit Její pastorkyni (Slovenské národní divadlo, dirigent: Jaroslav Kyzlink, režie: Martin Otava). V pondělí 19. 11 v Janáčkově divadle opět Osud a v Huse na provázku životopisný muzikál Milana Uhdeho a Miloše Štědroně Leoš aneb tvá nejvěrnější v režii Vladimíra Morávka. V úterý 20. 11. zazní v Janáčkově divadle mimořádný titul – opera brněnského rodáka, jednoho z „vynálezců“ filmové hudby, E. W. Korngolda Zázrak Heliany v koprodukci NDB a Pfalztheater Kaiserslautern pod taktovkou Petera Feranece a v režii slavného Heinze Lukase-Kindermanna a Johanese Reitmeiera. Ve středu 21. 11. nás čeká v Redutě komorní koncert Korgold kvarteta ze skladeb Janáčka a Korngolda a v Huse na provázku opět Leoš aneb tvá nejvěrnější. Ve čtvrtek 22. 11. v Mahenově divadle zazní Káťa Kabanová (NDM, dirigent: Robert Jindra, režie: J. Nekvasil) – jistě zajímavé bude srovnání s předloňskou Káťou v podání Wilsonově. V pátek 23. 11. pak Janáčkovo divadlo bude patřit Věci Makropulos v režii jednoho z nejslavnějších režisérů současnosti, Roberta Carsena (Staatstheater Nürnberg, dirigent: Marcus Bosch). V sobotu 24. 11. bude dopoledne v Janáčkově domečku matiné z klavírních skladeb Janáčkových, interpretovaných Janem Jiraským na originální Janáčkův nástroj, večer pak v Janáčkově divadle uvidíme a uslyšíme baletní nastudování Schoenbergovy Zjasněné noci (balet NDB a FB, dirigent: Leoš Svárovský, choreografie: Ralf Dörner), dále Šumařovo dítě a podle mě nejzajímavější titul celého festivalu, kantátu Janáčkova žáka Viléma Petrželky Námořník Mikuláš (1929), vrcholné dílo české podvořákovské kantátové tvorby, bohužel prakticky vůbec nehrané a pozoruhodné nejen kvůli použitým čtvrttónům a jazzovému orchestru. V roli vypravěče snad bude účinkovat herec Miroslav Táborský. V neděli 25. 11. opět v Janáčkově domečku matiné a večer pak slavnostní závěr festivalu v podobě Káti Kabanové (Opera Zuid /Maastrich/, režie: Harry Kupfer, dirigent: Stefan Veselka). Jako vždy, i letos se chystá bohatý doprovodný program, jakož i mezinárodní muzikologické kolokvium.