Kvality Cappell nejsou domácímu milovníku staré hudby, zvláště pak té středověké a renesanční, neznámy, stejně jako jména jejich uměleckých vedoucích, Vojtěcha Semeráda a Richarda Šedy. Pro tento koncert byl zvolen pětičlenný vokální ansámbl a následující nástrojové složení: cinky, altové, tenorové a basové trombony, varhanní positiv.
Antropocentrismus a individualismus?
Tiché rozjímání a racionální obrácení se do sebe sama, chvíle zastavení času moderní doby plné shonu, nervozity a občasného chaosu, tak na člověka dnešní doby, bez nutnosti hledat klíče k otevření zámků tehdejších dob, působí obvykle renesanční vokální polyfonie.
Realismus, věda a humanismus?
Pokud náš mozek ale zůstane bdělý a neztrácí svoji luciditu v intervalech kvart, kvint a oktáv, na které tak kýženě čeká, začne se před ním otevírat možnost také o díle symetricky uvažovat a nasát do sebe řád oné disciplinované skladatelské práce a vtipu intelektu.
Jeden z příkladů je uveden i v úvodním slovu dramaturga festivalu Dr. Maňase, kdy upozorňuje na echa v dvousborovosti, která se proměňují v nadějné odpovědi. Doporučuji si pro radost ze hry pustit k textu začátek nahrávky.
Jacobus Handl Gallus: dvojsborové moteto Quo mihi crude dolor
[Rozmluva Marie Magdaleny s Kristem na způsob echa]
[Marie Magdaléna]:
Krutá bolesti, proč mne ovládáš, necháváš v obavách?
[Kristus v podobě ozvěny]:
Máš strach?
Proč bych se bála, vždyť nářek mne stravuje. [clamor]
Miluje? [amor]
Stravuje. [clamor]
Miluje! [amor]
To mne láska sžírá?
Čí to odpověď? Od koho?
Od milého.
Copak ženichovi mému žití znovu dáno?
Ano, ano.
…
Další příklad se pak dal vypozorovat v poslední provedené skladbě Te Deum laudamus a 4 od Jana Sixta z Lerchenfelsu, ve kterém bylo možné vysledovat přesné střídání pěveckých a instrumentálních částí ve vzájemných obměnách. Pokud bychom si jako pomůcku nahradili skupiny číselnými vztahy, tedy vokální sólo = 1, instrumentální mezihra = 2, vokalisté a varhanní positiv = 3 a všichni = 4, pak bychom mohli vidět skladatelskou hru velice zjednodušeně (a bez jistě možných sémantických významů) také takto:
1 – 2 – 4
1 – 2
1 – 4
.
1 – 4 – 1
3 – 1 – 3
.
1 – 3
1 – 2
1 – 4
.
1 – 3
1 – 2
1 – 3
.
1 – 3
1 – 2
1 – 3
Miserere
1 – 4
„Jádro a smysl zážitku jsou však vždy tytéž: duše je probuzena, proměněna či povznesena tím, že místo snů a tušení vnitřních se náhle dostaví a zasáhne volání zvenčí, kus skutečnosti.“ In: Hermann Hesse: Hra se skleněnými perlami