Z lapidária hudebních dějin: Sonatine sportive Alexandra Čerepnina

srpen 2013 Miloš Zapletal Glosaria 2013

V rámci ruské/sovětské hudby daného období zmiňme alespoň tyto další „sportovní“ kompozice: Prokofjevův balet Ocelový skok (1926), napsaný na Ďagilevovu objednávku, Šostakovičův balet Zlatý věk (1930) nebo – do třetice balet – Igora Mojsejeva Fotbalisté (1930) na hudbu W. von Oranského; dále krátké klavírní skladby Dmitrije Kabalevského Sportovní hra z cyklu Ze života pionýra (1931) a Hra s míčem z cyklu 30 dětských skladeb pro klavír (1938). Samotná Čerepninova sonatina pochází z roku 1939 a existuje ve dvou verzích: pro altový saxofon nebo fagot a klavír anebo pro violoncello a klavír; v kompozici jsou zjevné motivické i obsahové souvislosti s jinou Čerepninovou „sportovní“ skladbou Training (1922), existující rovněž v mnoha autorizovaných aranžmá. O tom, jak byl sport v dobové umělecké imaginaci provázán s jakousi novou jednoduchostí, vizí hygienické čistoty „pro každého“ a zároveň s dráždivou erotičností, nás přesvědčuje obraz Po závodě (1935) jiného sovětského umělce, Alexandra Samochvalova, z roku 1932. Na saxofon hraje legendární Marcel Mule.



Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info